Julen nærmer sig med hastige skridt og mange af os ser frem til familietid og de årlige juletraditioner. Alligevel starter en god del af os ofte det nye år med en følelse af, at julen endnu engang ikke blev helt som vi havde sat næsen op efter. At julefreden aldrig rigtig indtraf, men mere var fyldt af stress og jag.

Her får du 6 råd fra fra mig til, hvordan i år kan blive anderledes.

 

1. Sænk forventningerne:

Du kan lige så godt indstille dig på det fra start – alt kommer ikke til at gå op i en højere enhed hele tiden. Formentlig ender din onkel og tante igen i år i det sædvanlige skænderi om, hvem der skal køre hjem. Måske de brune kartofler brænder på. Eller måske dit barn får et raserianfald klokken 21 juleaften over at få en gave, der ikke stod på ønskesedlen.

Find smilet frem og husk på, at det der i sidste ende betyder noget for om du vågner op og synes det har været en god juleferie, ikke afhænger af om alt er gået uden kurrer på tråden, men om I har bevaret det gode humør (det meste af tiden).

 

2. Gå på kompromis:

Realistisk set kan alles behov og værdier ikke opfyldes hele tiden. Det betyder at du indimellem er nødt til at gå på kompromis, både med dig selv og med din familie.

Kompromis med dig selv:

Måske har du både en forestilling om at lave rullepølsen fra bunden til julefrokosten 2. juledag. Og også et princip om at børnene i ferien ikke skal sidde mere foran skærme end de plejer. Men sørme om tingene bare ikke lige går op i en højere enhed, lige den formiddag du skal lave rullepølsen. Børnene er overtrætte efter at have været sent oppe juleaften, og de har mistet den første interesse for julegaverne. I stedet kredser de urolige rundt om dig i køkkenet.

Beslut dig for om sylten eller fastholdelsen af skærmtiden er det vigtigste for dig. I stedet for at holde fast på begge ting på én gang, i bytte for et blodtryk i kog.

Kompromis med andre:

Julen er en tid med mange traditioner og forventninger fra alle familiemedlemmer, som desværre ikke altid går hånd i hånd. Måske er det vigtigt for din kæreste at der serveres både flæskesteg og and juleaften, hvilket giver jer mere travlt i køkkenet end nødvendigt. Overvej om ikke travlheden alligevel er værd at tage med. Måske din kæreste så til gengæld går med dig rundt om juletræet, selvom det ikke er en tradition han er vokset op med, og som han ærlig talt synes er ret så frygtelig.

 

3. Sørg for tid til ro, hvor du ikke har nogen planer:

Ja jeg ved det godt – det har du hørt før!

Alligevel er det så svært for mange af os rent faktisk at praktisere, fordi det betyder, at noget skal vælges fra. Måske også endda noget som er hyggeligt. Hyggelige ting kan heldigvis også gøres på andre tider af året. Så flyt nogle aftaler til januar. Eller gå hjem fra julearrangementet to timer før normalt, så der lige er tid til en fredelig stund på sofaen.

Og skub oprydning og vasketøj til en anden dag, så du har tid til at sætte dig og lege med dit barn, læse en bog eller sludre over en kop kaffe med din partner.

 

4. Sørg for (tydelige) pauser til dig selv:

En værdi for mange af os i juletiden er at være nærværende og have den kvalitetstid med vores familie, som vi på en eller anden måde aldrig helt når så meget af som vi gerne ville i hverdagen. Med en god portion traditioner og arrangementer oveni, kan ferietiden ofte komme til at opleves som én lang social stafet, hvor der hele tiden er nogen vi skal være nærværende med og forholde os til. Og selvom det kan være dejligt og hyggeligt, er det for langt de fleste af os også noget som kræver en vis eller endda stor portion energi.

Husk at ferietid også er tid til at lade op. Gør du bedst det ved at være alene, så er det helt fair at trække stikket for en stund i ny og næ og mærke julefreden sænke sig. Vær tydelig overfor din familie, hvornår du er tilgængelig og hvornår du har brug for tid til dig selv. De har såmænd også noget at vinde. For mon ikke de så får en bedre version af dig, den tid I er sammen?

 

5. Vælg, hvornår og hvordan du vil være nærværende med din familie:

Når vi er sammen hele tiden, kan vi paradoksalt nok komme til at blive mindre nærværende med hinanden. Fordi vi ikke for alvor får taget stilling til, hvornår vi laver noget sammen, og hvornår vi tager os af andre ting eller laver noget hver for sig. Så vi ender med både at rydde lidt op, samtidig med at vi halvt engagerer os i en leg med vores børn, eller i en snak med bedstemor som er på besøg over julen.

Adskil det praktiske fra det sociale, beslut hvornår du gør hvad. Så du ikke kommer til at gøre det hele halvt.

 

6. Beslut dig for, hvor meget du vil være tilgængelig for og forholde dig til omverdenen:

Stig af den evige eksponering for en stund, så du kan være til stede i det nære.

Altså: læg telefonen væk, sæt den på lydløs og beslut, hvilke 15 minutter på dagen det er okay at tjekke sociale medier og nyheder. Gerne et tidspunkt, hvor det hverken forstyrrer din families eller din egen julefred.

 

Julen er hjerternes fest, selvom madudsendelser om det perfekt tilberedte julemåltid og tykke reklamemagasiner kan foranledige os til at glemme det. Mind dig selv om, hvad der er det vigtigste for dig, så du for en stund kan prioritere nærvær med dine nærmeste og træde ud af præstationspres og kilometer lange to-do lister.

 

 

Truer uenigheder og forskellige holdninger om corona-restriktioner julefreden i din familie? Så læs min artikel “Håndter uenigheder om corona-restriktioner uden konfliktHER.

Share This